Etten, Oude of Maartenskerk, 22-10-2017, Psalm 33:4 en 5, Oogst/dankdienst

Gemeente van Jezus Christus,

We zagen de appels aan de bomen. Het graan wuiven in de wind. Het gewas vrucht dragen. We zien de blaadjes vallen, de herfst is begonnen. De planten beleven een tijd van inkeer, de sapstroom komt tot rust. De seizoenen wisselen, na de zomer komt de herfst en dan de winter. De zon schijnt, het regent, het mist, het vriest, er is warmte, er is kou. Allemaal nodig voor groei en bloei. Er werd gezaaid, het zaad ontkiemde in de grond en de planten groeiden, er werd geoogst. Volop geoogst: aardbeien en bramen, bieten en kolen, aardappels en uien, appels en peren, graan en wortelen. Zolang de aarde bestaat, zal er gezaaid worden en geoogst, zal er kou en hitte zijn, zomer en winter, dag en nacht. Zo staat in Genesis 8. We staan er vaak niet bij stil, hoe bijzonder en verwonderlijk dit is. We kunnen zelf zoveel regelen, met kunstmest en kassen en landbouwtechnologie, en daarom denken we dat oogsten vanzelfsprekend is. Bovendien: er is toch keihard voor gewerkt. Inderdaad, dat is helemaal waar. Maar stel je eens voor dat licht en water er niet waren, dan kon er niets ontkiemen en groeien, dan waren we als mensen nergens. Stel dat er geen insecten en bijen waren, dan vond er geen bevruchting plaats. Licht en water, kou en hitte, het is allemaal de noodzakelijke voorwaarde waardoor boeren hun werk kunnen doen en wij met z'n allen kunnen leven. Alles wat wij vanzelfsprekend vinden, alles waarvan wij het gewoon vinden dat het in de winkel ligt en te koop is, wordt door de schrijver van Psalm 33 ervaren als bewijs van Gods goedheid en door de schrijver van Genesis als genade van God. Ons leven en dat er weer genoeg is om te leven, is genade. Ons leven bestaat uit: gegeven tijd, gekregen ruimte, geschonken levensonderhoud.

Lees verder...

Etten, Oude of Maartenskerk, 25-6-2017, Jakobus 1

Jakobus (Marcus 15:40): broeder des Heren, van Jezus. Handelingen 15: rol bij het apostelconvent. Leider van de gemeente in Jeruzalem (en van de oude kerk?). Later verschuift het zwaartepunt naar Rome. Een algemene rondzendbrief, niet aan één gemeente gericht (zoals bijv. de brief aan de Korintiërs), aan de 12 stammen in de verstrooiing. Paulus schreef m.h.o.o. kerkstichting, Jakobus is meer binnenkerkelijk, de toon van de brief is pastoraal en bemoedigend, gericht op praktisch geloven en mensen tot de kern roepend. Hoe kunnen wij echt en waarachtig leven in de geest van Jezus? Het christelijk geloof wordt verondersteld, gedachten doen denken aan de Bergrede van Jezus (bijv. zaligsprekingen – gelukkig degene die…; vgl. psalmen). De schrijver denkt joods, maar is niet in alles de Tora trouw; kritische volgeling van Paulus, bekend met zijn werk. Jezus (Lucas 6:46): Waarom roepen jullie ‘Heer, Heer’ tegen mij, maar doen niet wat ik zeg? Jakobus stipt in de eerste hoofdstuk onderwerpen aan hij later uitwerkt.

Lees verder...

Etten, Oude of Maartenskerk, 11 juni 2017, Exodus 34:4-9 en Matteüs 28:16-20

Gemeente van Jezus Christus, Waarom zouden we mensen vertellen van God en van Jezus? Zijn zij gelukkiger af met het christelijk geloof? In Zuid-Amerika zijn de Inca’s en andere inheemse volken te vuur en te zwaard bestreden en bekeerd door Spaanse christenen. Ook Nederlandse zendelingen voeren naar verre streken om te bekeren. In hoeverre gingen mensen vrijwillig over naar het christelijk geloof, in hoeverre werd het hun opgedrongen of werden zij ertoe gedwongen? Gelukkig waren er ook zendelingen die zich de taal eigen probeerden te maken van de volken waar zij kwamen te wonen en echte belangstelling hadden voor hun cultuur en gedachtewereld, die – zoals Paulus al zei - de Grieken een Griek werden. Die bijvoorbeeld samenleefden met de laagste kaste in India, de Dalits, en die de harten van velen wonnen. De opdracht ‘om alle volken tot Mijn leerlingen te maken’ klinkt ons door de tweeslachtige geschiedenis minimaal ongemakkelijk in de oren. Aan de ene kant voelen we schroom, willen we niemand iets opdringen, aan de andere kant horen we een opdracht en krijgen we een grote verantwoordelijkheid!

Lees verder...

Etten, Oude of Maartenskerk, 28-5-2017, 1 Petrus 4:8-11 en Johannes 14: 15-18 en 16:5-15

Gemeente van Jezus Christus,

Het is goed voor jullie, dat Ik ga. Want als Ik niet ga, zal de Trooster/de Pleitbezorger niet bij jullie komen, maar als Ik weg ben, zal Ik de Trooster, de Pleitbezorger jullie zenden. Met deze woorden vat de evangelist Johannes samen waarom Jezus ten hemel is gevaren.

De leerlingen zijn verdrietig.. Zij zien een einde komen aan een periode waarin zij dicht bij Jezus zijn. En Hij dicht bij hen is. Als leraar, als vriend, als gids, als Heer. Zijn vertrouwde aanwezigheid zal wegvallen. Zij zullen alleen komen te staan - en wat dan? hoe moet het dan? Jezus zegt ergens anders in zijn afscheidsrede dat zijn discipelen van Hem zullen getuigen. Ook daar zullen zij alleen voor staan - en wat dan? hoe moet dat dan? In een wereld die vijandig staat tegenover hun geloof? Christenen werden vervolgd om hun geloof, tot in onze tijd horen we van vervolgingen… Hoe moet het in onze tijd? In een wereld die ongemakkelijk reageert als het over geloof gaat, waar mensen gelovigen in het algemeen, en daaronder ook christenen, aankijken op oorlogen en strijd?

Lees verder...

Bilddenken, Bildhandeln

Bilder sind Träger von Denkprozessen. Bilder sind die Medien des Unsagbaren. Über die Kommunikationsweisen der Wort-Laute, der Gebilde und der Gebärden Als Mittel der Kommunikation haben Bilder Wirkung auf den, der ein Bild sieht. Der Begriff „Bild-Handeln“ unterstellt Motive und Strategien bei deren, die Bilder aussenden oder auf Bilder aufmerksam machen. Schon wenn sich Menschen mit Kleidung schön machen oder schminken, bedeutet das Bild-Handeln: Sie wollen das Bild, das andere sich von ihnen machen, bewusst und gezielt gestalten. Der Begriff „Bild-Handeln“ betont die Motive und Strategien derer, die Bilder aussenden oder auf Bilder aufmerksam machen. Die Inszenierung eines Herrschers ist genauso Bild-Handeln wie die Repräsentation einer transzendenten Macht. Die frühen ägyptischen Hieroglyphen waren Gottes-Zeichen, wurden als Repräsentanten göttlicher Macht verstanden. Die Monumentalwerke der alten Kulturen sollten Macht demonstrieren im Sinne von „Bild-Handeln“, die Münzen waren aus diesem Grund mit dem Bildnis des Herrschers, der für ihren Wert bürgen sollte, geprägt.

Lees meer...

Open brief aan Minister Schouten


Geachte mevrouw Schouten,

Om maar met de deur in huis te vallen: graag willen wij u dringend spreken over de door u aangekondigde bossenstrategie. Het is o.i. hard nodig dat u ook het geluid van ons burgers, ook belanghebbenden, hoort om tot een goed afgewogen bossenstrategie te komen.

100 jaar Verkade-album 'De Vecht'

Verkade album ‘de Vecht’ 1915. Diezelfde Vechtstreek 100 jaar later.

In 2015 was het 100 jaar geleden dat het Verkade album ’De Vecht’ werd uitgegeven. Dit album bevat een tekst van Jac. P. Thijsse en is geïllustreerd met aquarellen en pentekeningen van de Vechtstreek.

Lees hier verder...

Nieuwsbrief denktank basisinkomen

Beste mensen van de denktank basisinkomen van GroenLinks,

Sinds onze vorige nieuwsbrief is er weer heel wat gebeurd. Op onze website kun je er meer over lezen.

Jullie hebben in redelijke getalen het onderwerp 'basisinkomen' ingestuurd naar de organisatie van 'GroenLinks in Gesprek'. In de loop van januari/februari komen er waarschijnlijk twee debatten over binnen de partij.

De demonstratie op de Dam op 26 okt is geweest. Dank voor jullie komst! Alle foto's, filmpjes en verslagen vind je achter de link op de website.

D66 heeft afgelopen zaterdag op hun congres drie moties voor basisinkomen ingestemd! Volgend weekend spreekt de PvdA erover op hun congres.

En gisteren stond een artikel van Alexander samen met PvdA, D66 en zelfs VVD in de Volkskrant.

We hebben gehoord dat volgend jaar april de uitslagen van de lokale experimenten naar buiten komen. We zijn benieuwd!

Hebben jullie ook nieuws of ideeen, laat het zeker horen.

groeten voor nu
Carin Hereijgers
Alexander de Roo
cjmhereijgers.wixsite.com/basisinkomen

NEDERLAND 100% duurzame energie in 2030

Dit rapport is geschreven door mensen van Urgenda. De berekeningen in het rapport zijn gebaseerd op het Energietransitiemodel van Quintel en dan specifiek het scenario dat streeft naar 100% duurzame energie in 2030. Dat scenario kan gevonden worden via de website: http://pro.et-model.com/scenarios/155680. We nodigen iedereen uit ook zelf met het scenario aan de slag te gaan. We danken Dorine van der Vlies, John Kerkhoven en Alexander Wirtz van Quintel Intelligence voor het meedenken en geduldig beantwoorden van al onze vragen.

Lees verder...