Universele waarden voor menselijkheid?

Wubbo OckelsOp 1 juni 2014 was de gedenkdienst bij het leven en de ideeën van Wubbo Ockels gehouden in de Westerkerk te Amsterdam.

Wubbo heeft ons opgeroepen ons niet meer als separatieve gelovigen te gedragen, met het idee dat de éne groep het beter weet dan de andere, maar om in eenheid de menselijkheid als nieuwe godsdienst te zien. Ik zeg het met eigen woorden.

Een vertrouwen en een geloven in mensen. In wezen doet hij daarbij hetzelfde als het goddelijke.. Die -zo heeft men lang geïnterpreteerd - de mens als hoofd van de schepping zou hebben geschapen. Hierdoor is een antropocentrisch wereldbeeld ontstaan, en is door gebrek aan inzicht en kennis de schepping/natuur in zijn geheel uit haar evenwicht geraakt, ten dele ook door techniek en ondoordacht handelen.

Hij, de scheppende kracht en alles omvattende "vader/moeder"(levenskracht, aanwezige, vul in wat je wilt) doet in de traditie, een beroep op ons om onze menselijke natuur te ontdekken, herontdekken in een groeiproces naar meer menselijkheid: een tweede natuur, en een afdoen van alles wat als kwaad of als afbrekend kan worden ervaren. In die omgang, het dagelijks leven, zullen er altijd "tegengeluiden"zijn... een balans, en inspiratie tot anders.

Dat proces is niet nieuw. Sinds de historie wordt erover geschreven. Wat ook duidelijk wordt is dat we in de tijd van de dreigende hittehel (Wereldwijd meer dan twee graden temperatuurstijging door menselijk handelen en gedrag) een gemeenschappelijk doel hebben waar we consequent en in liefde voor het geheel, aan kunnen werken om die te voorkomen. Dit doel, het voorkomen van de hittehel, kan veel meer en veel beter dan vroeger, vanwege communicatiemogelijkheden en inzicht. Alle geestelijk leiders zouden daarin een voorbeeld kunnen aangeven: eerlijk delen wat de aarde kan bieden, slechts het nodige gebruiken en de milieugebruiksruimte groter maken (zie ook de doelstelling van "Leven met de Aarde").

Het gaat dan niet om wiens idee wordt toegepast of wie "de eer" krijgt. Het is een geheel, omdat jouw belang, mijn belang is. Dit wordt in de Christelijke traditie omschreven als "het lichaam van Christus", als één deel lijdt lijden alle leden.

Het gaat erom de woorden van Wubbo Okkels, te koppelen aan oude woorden... waar velen houvast aan hebben en hadden, die woorden beter te verstaan in een nieuwe tijd.

Een mensheid in de eerste natuur (recht van de sterkste, eigenbelang, zelfzuchtigheid, egoïsme, onrecht) is niet duurzaam, blijft aanleiding zijn tot geweld door onrechtvaardigheid.., het recht van de sterkste. Een mensheid met een hang naar liefdevolle binding kan leren in alle vormen van scholing tot menswaardigheid en een maatschappij inrichting die daartoe verleid. Transparantie, eerlijke informatie, keuzevrijheid... uitbannen van onrecht, gelijkwaardige behandeling, ontplooiing van ieder in diversiteit, samenwerken zonder competitie.

Wij leven nog in Egypte, het land van onderdrukking.... terwijl u bent "uitgeleid" (bewuste keuze tot vrijheid) uit dit verfoeilijk "diensthuis". Het verhaal van de uittocht uit Egypte is immers de voorloper van Pasen, Pesach. Het is niet voor niets dat Christus na lijden en godverlatenheid juist met Pasen zijn overwinning op de dood (het leven in een Egyptische onderdrukkende dodelijke situatie) duidelijk maakt. Het is niet voor niets dat geleerd is dat mensen hem daarin kunnen volgen, door als “wedergeboren”, paasmensen te leven, zonder najagen van eigenbelang in een onderdrukkend systeem met machthebbers. Dit is m.i. in wezen vorm van “ontculturen”, waar we nu over worden bevraagd, toe worden uitgenodigd. (Denk bijvoorbeeld aan de “Dark Mountain beweging” in Engeland. Het bewustwordingsproces waar van sprake is, zou wel eens een groei van het besef kunnen zijn dat de tweede natuur van de mens een actief proces is, namelijk het ontdoen van eigenbelang en een voortdurend appel op rechtvaardigheid. Daarbij wordt het niet toelaatbare gedrag van de “keizer”en haar machthebbers niet meer getolereerd als gelaten, maar wel aangeklaagd, omdat deze machthebbers in het systeem van schijndemocratie geen autoriteit meer mogen hebben. Zij zetten onomkeerbare processen in gang, die een bedreiging zijn voor het leven en een aantasting zijn van de integriteit van alle zijn.

De zondag voor Pinksteren was "Wezenzondag", ook zondag Exaudi, "Hoor mijn luide roepen"....
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wezenzondag Op 1 juni 2014, zondag Exaudi, namen we in Amsterdam (Westerkerk) elkaar bij de hand, om te denken aan de ideeën van Wubbo Ockels, een luide roeper ... hoor zijn luid roepen!!! Wubbo is teleurgesteld in een mensheid met religie en betweters... terecht, want na 2000 jaar "ontwikkelen" blijkt het vals. Wubbo wil dat we geloven in de menselijkheid, mensheid.

Waarom Hemelvaart vroeg iemand? ... ja, waarom denk je nog aan dat "mysterie", uit oude literatuur-geschiedenis? De mensheid is een wonderlijk "ding". We hebben een innerlijk kompas, een stem... daarin beleven we ook gemeenschappelijke ervaringen, vanuit cultuur, vanuit het verleden, maar in beweging... een voortdurende zoektocht. Wubbo wil dat we in de mensheid geloven, maar wat is die mensheid, wat heeft ze ervan gemaakt in haar zijn, met geschiedenis en cultuur? En hoe zit dat op verschillende continenten? Deze mensheid zit nog in het diensthuis van de machten en de afhankelijkheid. Vrijheid en democratie bestaan niet. Er is een roep om "ontculturen". Hoe?

Mediteren en bidden.... en DOEN? "Aan de vruchten kennen we de boom". Wat zijn de goede vruchten? Bescheidenheid, zorgvuldigheid, mededogen, ijver, vlijt, netheid, waardigheid?

EXAUDIE

Op deze dag 1 juni 2014 werd gebeden voor een lange adem voor "uw gemeenschap", om te worden wat zij zijn zal: Huis van hoop en onderdak van vrede, oase van menslievendheid en aardewaardigheid. "uw gemeenschap" is heel de schepping, niets uitgezonderd, of – zo je wilt - heel het universum, ontstaan in die lange tijdsspanne en steeds in groei.
"Maak haar tot een schuilplaats voor verdwaalde mensen, voor zoekende zielen, voor wie beschadigd is, moest vluchten voor anderen of voor zichzelf.

Zo bidden wij...
Maak de gemeenschap tot bewaarplaats van liefde waar de lofzang om het leven gezongen wordt,
waar gebeden wordt om vrede, alle dagen,
waar mensen recht gedaan wordt in uw NAAM (die niet genoemd kan worden)
waar de gedachte wordt hooggehouden aan Uw Zoon, in wie wij allen Uw zonen en dochters zijn, één familie.
Uw Zoon, die aarde en schepsels diende met zijn liefde, met zichzelf

Zo bidden wij...
Dat de gemeenschap een opgericht teken mag zijn voor mensen in nood,
omdat ze lééft van uw trouw en bestaat bij onze trouw.
Een huis van warmte voor wie lijden aan kou van deze wereld.
Gij die uw hart hebt verpand aan kleinen en ontrechten,
laat de aarde een plaats voor hen worden, als voor beeld van Zijn.
een plaats waarin wij niet gelukkig kunnen zijn, zolang en mensen en schepselen worden veracht.
Kom ons sterken met uw Geest om voort te gaan op de weg van Jezus, uw geliefde, deze dag en alle dagen van ons leven
Zo bidden wij..." Bij zo'n gebed wordt de schijn gewekt dat het Denken en Doen buiten de bidder ligt. Dat is natuurlijk niet waar. De mens als medescheppend bondgenoot in het geheel is een krachtig beeld, daar heeft Wubbo Ockels een heel goede!

We kunnen dat zelf doen...

Laten wij anders gaan leven, in minder afhankelijkheid van leiders en machten, van wetenden en onwetenden.
niet afhankelijk van broodheren, die ons zeggen hoe iets te doen, ten gunste van een kleine groep.
Laten wij delen wat er is, en niet te veel nemen uit de natuur, die moet elk jaar volwaardig kunnen ontplooien en genoeg bieden voor dat jaar... voor iedereen.
Laten wij technieken gebruiken die werkelijk verbeteren, zonder ook maar iets te schaden.
Laten we stoppen met verbranden en het opzetten van grote projecten, stoppen met nog meer beton en asfalt. Laten we stoppen met kopen van gronden van anderen, omdat wij rijker zijn en nog rijker willen worden, alleen m onze eigen toekomst veilig willen stellen.
Laten we bomen poten en bomen poten, en gewassen zaaien.... veelvuldig en divers in samenwerking met natuur. Laten we de aarde niet nog verder beroeren, omdat we denken dat zij maakbaar is.
Laten wij genoegen nemen met genoeg en genieten van de Zon, waaruit wij met aarde ZIJN
Uw zoon, wij, alle zonen en dochters komen uit de Aarde en gaan naar de Aarde. Uw Geest leert ons dat niets en niemand beter of slechter is dan een ander, en dat alles zijn unieke waardevolle plek heeft.
Laten wij ontculturen en inzien dat ook het voorbeeld van Christus aanleiding is tot een totaal andere wereldorde.
Een andere wereldorde en economische orde, die nodig is om de houdbaarheid van de natuur en wij mensen met de aarde te kunnen beleven tot in de eeuwen der eeuwen, het voltooien van de schepping... Mensen schijnen niet te kunnen zonder voorbeelden, omdat wij steeds blijven leren in een proces van ervaren en afwegingen met ons eigen brein.

Het geestelijke, het spirituele is een oefening in menselijkheid... mediteren, tot jezelf komen is een deel van de godservaring bespoedigen. Tijd en aandacht zijn van meer waarde dan geld en goederen.

Om een dier of plant te kunnen eten moeten we doden, is dat menselijk?
Om bij de meest aantrekkelijke partner te kunnen zijn, verlaten we anderen en doen pijn, is dat menselijk?
Om onszelf op makkelijke manier te verrijken, stelen we. Het gaat dan niet alleen om juwelen, maar ook om te goedkoop verworven arbeid of goederen.
We zijn vaak jaloers en willen hebben wat anderen hebben, is dat de tweede, sterke menselijke natuur?
maak geen vooroordeel en vergeef
Gij zult niet.....
Gedenk de sabbat, heilig die in alle opzichten, zie je leven als heelheid, zonder consumentisme en groei-economie. Neem altijd op tijd rust voor bezinning.
Denk elke dag aan waar je vandaan komt uit zon en aarde en aan je roeping te schijnen voor je omgeving.
Denk aan de zon van gerechtigheid.
Eer vader en moeder door hen te zien in context ter lering, op weg uit het diensthuis...
lieg niet in uw voordeel, ten koste van een ander, wees betrouwbaar.
Geloof niet in goden en eer hen niet, blijf onafhankelijk zelfstandig denker, bij mij, uw schepper... je bent goed in
zoeken en wandelen met mij, bron van eenvoud en wijsheid...
Want de "hemelse schepper", in de natuur der dingen, weet wat je nodig hebt, is goed in zich. Maak je dus niet bezorgd om kleding of voedsel.
Heb de aarde en de schepping lief met geheel uw ziel, geheel uw verstand en geheel uw kracht
Dat is de grootste leefregel, die is gelijk aan het liefhebben van heiligheid en overgave, zuiver communicatie... het Goddelijke.

Te lang hebben mensen van allerlei geloofsrichtingen, niet goed begrepen dat zij onderworpen leven en zelf beperkt zijn.
Die beperktheid van elkaar aanvaarden in vergevingsgezindheid is het oefenen van geduld. Te lang heeft het "Ja en amen"zeggen voortgewoekerd. Daarmee is met name ook het Christendom ongeloofwaardig geworden.
De tijd is rijp om dat te erkennen en te werken aan anders, in samenspraak met het geheel... want ook alles wat onderworpen is aan het principe "wiens brood men eet diens woord men spreekt", maakt deel uit van de heelheid. Er is dus een tijdperk waarin macht net meer verslavend zal zijn, maar mensen in autonomie kunnen doen wat zij echt willen en belangrijk achten. Waar geen onderdrukking is of ongelijke beloning van hier en daar, van man of vrouw, van kind of oudere. De beloning is het resultaat zelf. Het nodige is aanwezig. De leiders van kerk en staat zouden moeten bekennen dat de oude (economische) structuur niet meer werkt en dat wij op zoek moeten naar gelijkwaardige relaties met alle wereldbewoners.
“Think Golbally, act Locally,” krijgt dan veel meer betekenis en inhoud.

Alleen als wij elk, als uniek schepsel, sterk staan in onszelf, geen schijn nodig hebben, zijn wij in staat als onafhankelijke denkers vrij te denken en te doen, kan wijsheid en waarheid worden gevonden en worden toegepast. We helpen anderen, maar vragen niets terug, we gaan waar we het meest nodig zijn, daar ligt de weg. Er is een grote opdracht de aardse machten tot inkeer te brengen, zodat zij helpers worden, die niets terug eisen, en ook een pad met liefde kunnen bewandelen. Onafhankelijk zijn van broodheren hoort bij de uittocht uit de moderne slavernij. Democratie is alleen mogelijk vanuit onafhankelijk vrij denken. Ieder is politiek, werkt naar belang. Daarin is eigenbelang achterhaald, het gaat om het welzijn van eht geheel. Die universele politiek zou moeten worden waargemaakt door een uitvoerende politiek. De vraag is of die na al die jaren sjoemelen en onderdrukken nog wel kan functioneren binnen het huidige systeem. Op moderne wijze denkt met te kunnen samenwerken in co–creatie: wetenschap, bedrijfsleven en politiek. Maar wacht.... Waartoe wil men samen werken en onder welke criteria? En waar is in dit construct het vrije individu, die wil participeren?

Bij wat elk doet wordt liefde meer van belang. Een besef deel te zijn van een geheel, meer te geven dan te nemen en niet te oordelen. Alleen zonder oordeel en in vergeving....kan de ander vrij zijn. Het beoefenen van bewust Zijn in de tweede natuur kan eenvoudig onschadelijk leven tot gevolg hebben en inspiratie geven om zelf te leren, te werken, te delen, om een houdbaar samen leven mogelijk te maken, bondgenoot te zijn van de Schepping. Dat oefenen is nodig en kan in alle vormen van culturele beleving, waarbij geen macht overheerst, behalve de bondgenootschappelijke zeggenschap over jezelf en de liefde. Op deze manier samenwerken, zonder vooropgesteld eigenbelang, in het besef deel te zijn van een geheel is belangrijker dan ooit. Zonder die bewuste oefening kan de menselijkheid geen blijvende bijdrage leveren aan een houdbare wereld, daarbij kan het besef van Wubbo Ockels, dat de aarde slechts omhuld wordt door een zeer dunne kwetsbare biosfeer, en dat wij allen een eenheid vormen met dit ruimteschip Aarde, helend werken.

Juni 2014